vaak gestelde vragen
- Ondanks het feit dat ik veel tijd en moeite gestoken heb in het ontwerp van deze site, besef ik dat sommige zaken nog onduidelijk kunnen zijn en om toelichting vragen. Op deze vaak gestelde vragen (FAQ) pagina zal ik dan ook het een en ander proberen te verduidelijken of uit te leggen. Aangezien de meeste vragen die ik in het verleden heb gekregen, betrekking hadden op bruidsreportages en fotoshoots op locatie, zullen de meeste punten betrekking hebben op deze 2 vormen van fotografie.
Wanneer moeten we een fotograaf voor onze bruiloft boeken? De meeste stellen boeken hun fotograaf ongeveer 8 maanden voor de bruiloft.
Waarom dan al? Populaire dagen zijn altijd snel volgeboekt en ik kan slechts een bruiloft per dag fotograferen. Mijn agenda zit echter nooit helemaal propvol, dus informeer ook als je op korte termijn nog een fotograaf nodig hebt.
Wie bepaalt de locatie voor de fotosessie? Soms jullie, soms ik, vaak samen. Inmiddels ken ik veel plekken die perfect zijn voor mooie foto’s. Van bossen en prachtige kasteeltuinen tot oude fabrieken. Natuurlijk mag je zelf ook suggesties doen!
Maar, ik ben helemaal niet fotogeniek... We zijn ook niet allemaal fotomodel en dat maakt helemaal niets uit. Het liefst fotografeer ik mensen die genieten van het leven want dat zie je zeker terug op de foto. Dat plezier, die lol, die twinkeling: dát maakt een foto mooi!
Is het mogelijk om je boeken voor een bruiloft in het buitenland? Dit is zeker mogelijk. Stuur me een mail voor de mogelijkheden.
Moeten we een aanbetaling doen? Voor een fotoshoot op locatie hoef je geen aanbetaling te doen, je betaalt na de shoot voor je de foto’s ontvangt. Bij een trouwreportage vraag ik een aanbetaling van 25% bij opdracht en het restant 8 weken voor jullie gaan trouwen. Je ontvangt overal een aparte factuur van.
Wat voor kleding moeten wij aan?
Stem in ieder geval je kleding op elkaar af, dat zorgt voor rust in jouw foto’s. Liever geen botsende knalkleuren en hele kleine patronen want die vervormen op de foto. Kijk ook eens op mijn pagina met kledingtips voor fotoshoots.
Wat doen we als het regent tijdens onze fotoshoot? Bewolking is juist een groot voordeel en een beetje regen zie je helemaal niet terug op de foto’s. Als het echt zo dramatisch is dat we helemaal niet kunnen fotograferen, dan kiezen we samen een nieuwe datum en verzetten we de afspraak.
Hoe lang duurt de fotosessie op onze trouwdag? Dat hangt er helemaal vanaf wat je wensen zijn? Alleen een paar leuke foto’s van jullie samen voor of na de ceremonie? Dan kan dat in een half uur verzorgd worden. Wil je echter een mooie reportage met veel foto’s dan wordt er vaak een andere locatie dan de trouwlocatie bezocht. Reken dan op extra reistijd! Meestal is 1,5 tot 2 uur wel voldoende tijd.
Welke apparatuur gebruik je? Ik fotografeer met apparatuur van Nikon. Verder heb ik altijd minstens twee camera’s en een groot assortiment aan professionele lenzen bij me zodat ik altijd reservemateriaal tot mijn beschikking heb mocht er onverhoopt iets mis gaan.
Krijgen wij alle foto’s? Tijdens een fotosessie maak ik een hoop foto’s, maar dat betekent niet dat alle foto’s geschikt zijn om terug te zien. Ik verstoor jullie mooie herinneringen liever niet met een foto waarop je met je mond open of je ogen half dicht staat. Tijdens de fotosessie maak ik een hoop extra foto’s: om het licht even te testen, om een hoek uit te proberen. Deze foto’s zijn voorbereidingen voor de uiteindelijke foto. Tijdens het bewerkingsproces is het mijn taak om alleen de goede foto’s te selecteren. Vervolgens wordt iedere foto bekeken en handmatig bewerkt zodat jullie precies dezelfde kwaliteit ontvangen als jullie op deze website gezien hebben. Het zijn de allermooiste momenten: foto’s die stralen en een verhaal vertellen.
Kunnen wij de onbewerkte bestanden ook ontvangen? Nee, helaas, de zogenaamde RAW bestanden zijn niet verkrijgbaar en zullen in mijn bezit blijven. Na verloop van tijd schoon ik al mijn backup media op en zullen de niet bewerkte foto’s verwijderd worden.
Wanneer ontvangen wij de foto’s? Bruidsreportages en fotoshoots op locatie worden in principe binnen drie weken geleverd.
Plaats je foto's op social media? Ik vind het erg leuk om het verhaal van een shoot of een bruiloft te vertellen op mijn site of beknopt op social media. Mocht je er echt bezwaar tegen hebben dat ik je foto’s gebruik, laat me dat dan duidelijk weten, ik respecteer ieders beslissing.
Mogen wij de foto's delen? Ja hoor, graag zelfs! Ik stuur foto’s in lage resolutie speciaal voor jullie om te delen. Deze foto’s hebben een watermerkje in de foto, zodat anderen kunnen zien wie de foto heeft genomen. Zo help je mee aan een stukje promotie en dat is erg fijn!
Hoe kunnen we afdrukken, vergrotingen etc. bestellen? Elke klant krijgt een code voor zijn of haar beveiligde fotopagina. Deze code staat op de factuur en wordt dus alleen aan de klant gegeven. Op deze pagina heb ik de foto's gezet die daar te bekijken en te bestellen zijn. Als je vrienden/familie deze code geeft kunnen ook zij jullie foto's bekijken en eventueel bestellen. Als je naar "https://www.freddekromfotografie.nl" gaat en vervolgens op de tab "Inloggen" drukt, kom je in de portal van het beveiligde gedeelte uit. Klik op het slotje en typ vervolgens de code in en het wachtwoord en klik op "Inloggen". Vanaf dit punt wijst het zich verder zelf.
Kan ik ook foto's, canvassen, afdrukken op rvs, albums etc. bestellen?
Zeker kan dat. En wel op 2 manieren;
Als je van mij een code en een wachtwoord hebt gekregen kun je het best op de tab "Inloggen" klikken. Klik op de volgende pagina op de button "Inloggen" en vul daarna op het volgende scherm de vakjes met jouw unieke code en wachtwoord en de rest wijst zichzelf. De foto's die ik daar heb geüpload, blijven daar 6 maanden staan. Als je na die 6 maanden wilt bestellen of als je geen code (meer) hebt, kun je me een berichtje sturen, dan maak een een (nieuwe) map voor jullie aan.
Kom je er niet uit of heb je nog vragen mag je natuurlijk altijd contact met me opnemen.
Ik wil reserveren. Hoe werkt dat? Je kunt me een berichtje sturen via de "Contactformulier" button hieronder (of op de desbetreffende pagina) of mij bellen op 06 189 861 99.
Ik heb geboekt en wil afzeggen. Kan dat? Boekingen zijn bindend. Bij annuleringen langer dan 1 maand van te voren, brengt Fred de Krom Fotografie & Beeldbewerking 25 % van de totaalkosten (dit is het voorschotbedrag) in rekening. Bij annuleringen korter dan 1 maand van tevoren breng ik 50% in rekening en bij annuleringen van 1 week en korter van tevoren, breng ik het volledige bedrag in rekening. Natuurlijk mag je jouw fotosessie altijd kosteloos verzetten!
Het antwoord op mijn vraag staat er niet bij...
Dat kan. Bel of mail me. Gebruik de button hieronder of bel 06 189 861 99.