Profielfoto’s voor social media

In toenemende mate word ik gevraagd om profielfoto’s te maken die men kan gebruiken voor een CV en op social media zoals LinkedIn. Daarom heb ik hieronder enkele tips en overwegingen geplaatst zodat ook jullie straks goede portretten hebben.

    1. Denk voor de fotoshoot goed na over je identiteit. Wat wil je uitstralen, wie ben je? Dat uit zich ook in je kleding en accessoires. Overigens doet een (felle) kleur het altijd goed op kleurenfoto’s en trekt meer aandacht. Houd er verder rekening mee dat een profielfoto “seizoen-neutraal” moet zijn. Dus het liefst geen dikke truien of Hawaii bloesjes met korte mouwen die het seizoen verraden waarin de foto genomen is. Het is natuurlijk wel zo dat je altijd je zelf moet kunnen zijn en dat je je niet verplicht voelt om een andere uitstraling aan te meten dan die bij jou past. Authenticiteit is erg belangrijk. Overigens gaat een goede foto gemiddeld zo’n drie jaar mee.
    2. Welke achtergrond wil je? Jouw huisstijlkleuren (of die van je werkgever), een deel van je werkplek (zegt veel over jou en het bedrijf), een natuurlijke omgeving (staat niet zo zakelijk, tenzij je boswachter bent) of gewoon een neutrale achtergrond? Het kan allemaal. Wel is het zo dat een rustige en onscherpe achtergrond vaak lekkerder kijkt en des te duidelijker je zelf naar voren komt. Aan de andere kant is het ook belangrijk om foto’s te hebben die passen bij de functie die je bekleed, de locatie waar je werkt, je werkveld etc. Het is dus wel iets waar je goed over moet nadenken.

zakelijke portretfoto, kleurenfoto voor modern gebouw met hout

    3. Zorg voor een foto waar vooral je gezicht goed op staat, zodat je herkenbaar bent.
    4. Zorg ook voor een open uitstraling en een vriendelijke blik terwijl je in de lens kijkt. Zo maak je een sympathieke en betrouwbare indruk. Overigens doet een lach het altijd goed maar hoeft niet per se.

portretfotografie en gezinsfotografie op Strijp-S Eindhoven familiefotografie Valkenswaard Dommelen Veldhovenzakelijke portretfoto_profielfoto_Budel_Weert_Eindhoven

    5. Wat écht niet kan, zijn privéfoto’s en selfies! Hoe leuk de foto ook is, het is nooit een goed idee privé en zakelijk te mengen. Het komt niet professioneel over en dat is tenslotte wel wat je wilt.
    6. Wel of niet dezelfde foto voor alle platforms? Je kunt ervoor kiezen om voor de diverse social media een andere foto te gebruiken. De profielfoto voor Facebook kan, over het algemeen, wat vlotter zijn dan die voor LinkedIn. Overal dezelfde foto gebruiken zorgt wel voor een grotere herkenbaarheid.
    7. Upload je foto in een zo hoog mogelijke resolutie als is toegestaan. Zo komt hij scherper en kwalitatief beter over.
    8. Wissel je profielfoto regelmatig, het is bewezen dat dat tot een hogere aandachtswaarde leidt. Laat dus een serietje maken en gebruik regelmatig een andere.
    9. Misschien wel het belangrijkst: je bent zelf een professional, dus schakel ook een professioneel fotograaf in voor je foto’s. Om achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan is het wel zinvol om vooraf goede afspraken te maken over het gebruik van de foto’s. Krijg je ze in hoge resolutie? Mag je (of jouw werkgever) ze ook gebruiken voor de website?
    Geïnteresseerd geraakt?

Klik hier om naar enkele voorbeelden en tarieven te gaan.

error: Copyright Fred de Krom Fotografie & Beeldbewerking.
afscheidsfotografie - uitvaartfotograaf - afscheidsfotograaf - rouwfotograaf_Fred de Krom Fotografie en Beeldbewerkingbasis-cursusfotografie in Eindhoven voorblad van foto cursus en fotografie workshops